EDUCACIÓ EN VALORS

El Departament de Música de l'IES La Sénia de Paiporta dona continuïtat al Projecte d'Innovació Educativa “LA SÉNIA SONA: MÚSICA, SOLIDARITAT I VALORS” aprovat per la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport. El títol engloba exactament la finalitat musical i educativa dels nostres projectes, centrats en aquestes tres línies fonamentals.
Amb el nostre Cor de l'IES La Sénia formem part, com a intèrprets, dels Projectes "L'ESO CANTA AMB COR" creat al curs 2015/16, que gira al voltant de la Música Coral i l’Educació en Valors i "PROESO" associació de docents de Música de la Comunitat Valenciana, al voltant de la Música i la Solidaritat, amb el seu Grup Instrumental i gran Cor d'alumnes, creat al curs 2008/09.

1a edició "L'ESO CANTA AMB COR" (Curs 2015/2016)
Conferencia "Violencia de gènere" IES La Sénia
Auditorio Municipal de Paiporta
REPRESENTACIÓ "Violencia de gènere"

Títol: 
"Passos lleugers" (3 històries)Grup artístic de l’IES Blasco Ibañez de Cullera


ESPECTACLE 1a EDICIÓ 

AUDITORI DEL MERCAT DE CULLERA

"Hace casi un año, se me ofreció participar en un proyecto ilusionante relacionado con una parte fundamental de mi trabajo como Juez: la sensibilización en diversos institutos de Cullera, Benissa y Paiporta de lo que es violencia de género y como erradicarla. Les contesté afirmativamente de manera inmediata. Uno de los problemas que vemos cada día con más preocupación es el incremento de los casos de malos tratos en la adolescencia. En efecto, la falta de respecto, el control de la pareja, los malos tratos físicos, la divulgación de imágenes de contenido intimo se van produciendo cada vez más intensidad y lo que es más grave: se tolera y se ve normal entre los chavales. La labor de concienciación y el trabajo que se ha hecho ha sido increíble y la colaboración de estudiantes, profesores y cuerpo directivo ejemplar. Por nuestra parte, hemos pretendido que se conozca la labor de la Guardia Civil , Policías Locales, Fiscales, Oficina de Victimas y Juzgados. Todo ello con el objetivo de que se vea la proximidad y cercanía con los ciudadanos, y dar a conocer los medios y cauces adecuados para luchar contra esta lacra que cada año mata a decenas de mujeres en nuestro país. Con todo, y si bien es cierto que la violencia de género no es un problema con una respuesta fácil e inmediata, proyectos como "L'ESO CANTA AMB COR" ha permitido conseguir uno de los pilares fundamentales que inspira la Ley de protección integral contra la violencia de género en los institutos, que se consolide "el respeto de los derechos y libertades fundamentales la igualdad entre hombres y mujeres, así como el ejercicio de la tolerancia y la libertad”. Por todo ello, muchas gracias a todos. Juez Jose Luis Mendoza. Jutjat de primera instància i instrucció nº4 de Sueca i violència sobre la dona.

2a edició "L'ESO CANTA AMB COR" (Curs 2016/2017)


VÍDEOS i PRESENTACIONS DE CIBERASSETJAMENT

  • “Se buscan valientes” para luchar contra el acoso escolar. Concienciar, ayudar a detectar y, finalmente, combatir el acoso escolar es el objetivo prioritario de esta campaña. Con este Rap reinventamos la palabra “Valientes”, a partir de ahora valientes serán aquellos testigos que cuando vean una situación injusta, una realidad de acoso o de abuso, no mirarán hacia otro lado, no le reirán las gracias al más popular, ni tampoco querrán formar parte de un grupo de personas que se hace fuerte faltando el respeto al débil. No, a partir de ahora todos somos importantes, todos podemos tomar parte en esta situación y optar por ponernos al lado del que está solo y humillado. Somos valientes cuando damos la cara ante una situación de injusticia y nos posicionamos junto con el más débil y expresamos nuestras emociones, porque la fuerza del valiente no está en nuestros brazos, ni en nuestros puños, la fuerza del valiente está en el corazón.
  • Presentació Ciberassetjament Policia local Paiporta
Auditorio Municipal de Paiporta


REPRESENTACIÓ "Ciberassetjament"
Grup Jove de l'Escola de Teatre Municipal de Teulada
Títol: "Todos somos parte"

ESPECTACLE 2a EDICIÓ 
AUDITORI DE TEULADA

LA FORÇA ESTÀ EN EL COR ... ES BUSQUEN VALENTS I VALENTES!
Bo, gràcies per donar-me l'oportunitat de dirigir-vos unes paraules.
Voldria parlar-vos un poc de la meua experiència que vaig viure el diumenge 26 de març, i també, del ''bullying'' (assetjament físic o psicològic a què sotmeten, de forma continuada, a un alumne els seus companys). L'aprenentatge d'aquell dia va ser inoblidable. Com de normal, jo tenia uns nervis impressionants, ja que tenia que cantar la cançó que dóna títol a l'espectacle, en majúscules, perquè va ser tot un espectacle!. Em vaig posar a escoltar la cançó , crec que més de vint vegades. I quan vam arribar a dalt de l'escenari, em vaig calmar, no recordava res, però de segur que tot eixiria bé. Vaig cantar el millor que vaig poder i m'ho vaig passar beníssim, jo diria que més que bé. Aquell dia vaig tindre totes les emocions: alegria, nervis, tristesa… Alegria perquè ,a part de cantar, vaig conéixer a moltes persones d'altres llocs; nervis, perquè havia de cantar i tristesa quan es va acabar l'actuació.
Ara la meua experiència amb el ''bullying'', assetjament, maltracte psicològic…, com vulgueu dir-li. És una realitat molt dura i que, hui en dia, passa molt. Per sort o per desgràcia m'han fet ''bullying'' tota la meua infantesa; em van excloure del grup per ser diferent. Tot això, em va afectar als estudis i a la meua vida personal. Si escolteu bé la cançó de “Se buscan valientes”, té raó en tot; però, és molt difícil d'aconseguir que deixe de passar, i no per això, em de “tirar la tovallola”. Ajudeu a tots els que pugueu i recordeu: Si voleu, podeu ser tots i totes valents i valentes!. Raquel Collado 2n ESO. IES Teulada. Alumna solista a la cançó ''Se buscan valientes''.


3a edició "L'ESO CANTA AMB COR" (Curs 2017/2018)


⏯ VÍDEOS I DOCUMENTS
  • “Esperandoa Europa” (20'44”) Cuatro refugiados del Kurdistan, el Sáhara Occidental, África y Latinoamérica se encuentran en una isla esperando la llegada de Europa. Todos dicen haberla visto y piensan que de una u otra manera Europa les ayudará pero nunca llega a aparecer…Al mismo tiempo, sus conversaciones aparentemente absurdas se mezclan con imágenes de lo que encontrarán cuando lleguen al continente. A través de varias performances teatrales callejeras, se muestra de forma simbólica el camino que ha llevado a los protagonistas a Europa, las barreras que se han encontrado aquí, el trato que han recibido, tanto de las personas como de las autoridades y los medios de comunicación, hasta que finalmente encuentran su lugar en una ciudad de acogida.
  • “BarceloneBa Barsakh” (13'24”) Cortometraje de ficción de temática social sobre la historia de Demba, un inmigrante senegalés que llega a Europa tras un peligroso viaje. Demba deberá afrontar su nueva realidad y sus posibilidades de elección. El cortometraje pretende acercar una realidad difícil y transmitir la gran capacidad de lucha de estas personas.
  • Mustafá: "Y entonces cayeron 3 bombas en nuestro barrio" (2' 52”) Mustafá tiene 13 años y hablamos con él a su llegada a la isla de Lesbos en Grecia. Sus juguetes, sus amigos, su casa, lo ha perdido todo. Reclutaban a los hombres y se hubieran llevado a sus hermanos. Sueña con la reconstrucción de su país y con volver allí. Un futuro en paz. www.unicef.es/siria

Conferencia "Refugiats" IES La Sénia
Auditorio Municipal de Paiporta

Para conocer mejor la situación de las personas refugiadas o realizar actividades de sensibilización sobre este tema puedes descargarte los siguientes documentos:

Basada en fets reals "Córrer sense por" és una novel·la que narra amb una sensibilitat brillant la lluita d’una jove somali per obrir-se camí entre la violència, la pobresa i la falta d’oportunitats per a les dones. Una història commovedora i plena d’humanitat que ens colpeja amb la tràgica odissea que cada any realitzen milers de persones des de les ferides de l’Àfrica fins al miratge europeu.

ESPECTACLE 3a EDICIÓ 
AUDITORI MUNICIPAL DE PAIPORTA
De vegades la vida et sorprén. I la sorpresa pot aparéixer en forma de somriure, en forma de llibre, en forma de notícia i, de vegades, en forma de concert. Aquest ha estat el cas de la 3a edició de l’ESO CANTA AMB COR. Cors, causa comuna i compromís m’han sorprès i m’han emocionat.

M’ha sorprés escoltar cors que canten i cors que bateguen harmoniosos per contar al món que

Vienen del hambre y del frío
En una barca sin remos
Vienen cruzando este río
M’ha emocionat la causa comuna que han assumit estos cors, denunciar que
Nadie se ocupó de recordarles que la
sombra del olivo blanco sigue tan oscura
como la del ser humano
I m’ha estremit el compromís de no deixar que la història oblide. Que no oblidem que
Vienen viviendo en un sueño
Buscando un poco de vida
Qui gosaria negar-li la vida a ningú?
A ningú no ens ha deixat indiferent la 3a edició de L’ESO CANTA AMB COR, el valuós projecte musical en què, gràcies a l’esforç dels centres educatius, la comunitat educativa han sumat  veus i cors per recordar-nos l’amarga i injusta situació que viuen les persones refugiades. Ho han fet teixint un relat colpidor, reunint històries viscudes, però no elegides perquè, de vegades, la vida et sorprén ... en forma de guerra, d’èxode, de camp de refugiats o furtant-te la família i la identitat.
En aquest any que commemorem el 70 aniversari de la Declaració dels Drets Humans, 300 veus amb 300 cors ens heu fet veure ànimes abandonades a la seua sort “En la oscuridad del mar” que ens han posat el cor a la gola, ens heu fet entendre que no podem romandre immòbils, que cal conscienciar, actuar i, com vosaltres, arribar als cors, despertar consciències i reaccionar a les injustícies. Que totes i tots tenim el deure d’actuar contra les iniquitats!
Per tot això us done les gràcies a l’IES la Sènia, al Cor de la Unió Musical de Paiporta, a l’IES Teulada, al Cor del Conservatori Professional Mestre Berenguer de Teulada a l’IES Josep Iborra, a la Coral Benissenca i a totes les persones, entitats i associacions que heu col·laborat per fer possible aquest projecte i que des de fa temps treballeu per millorar les polítiques migratòries i la vida de persones exiliades i refugiades. Gràcies de tot cor.
Encarna Cuenca Carrión
PRESIDENTA DEL CONSELL ESCOLAR DE LA COMUNITAT VALENCIANA




......................................................................................




Temporada 2018/19 - MALALTIES RARES
PROESO presentà un gran projecte educatiu d’Aprenentatge Servei anomenat CANTEM PER MARTA I MARIA. Es tractà d’un projecte musical intercentres que va tindre com a colofó un concert-espectacle dirigit al públic infantil i famílies en el qual van participar de manera activa en la Coral PROESO els centres inscrits. El concert va tindrà lloc el passat 16 de novembre de 2018 a l’Auditori de Castelló. Aquest projecte girà al voltant de les malalties rares, centrant-se en la malaltia de Batten CLN6, una malaltia genètica degenerativa que pateixen dues germanes de Castelló: Marta i Maria Bernat Hernández. Els beneficis del concert aniran destinats a la causa de Marta i Maria. 
Recaptació: 10.900 € per a la causa de Marta i Maria

















......................................................................................


ALTRES TEMES EN VALORS



Un referente internacional en la defensa de valores como la paz y la tolerancia a través del lenguaje universal de la Música


"El conocimiento es el comienzo" es la historia de la Orquesta de Divan del Oeste y el Este, donde jóvenes árabes y judíos actúan y viven juntos. Es una película sobre lo que la música puede hacer; la forma en que puede trascender las barreras culturales, unir a las personas, vencer los prejuicios y superar las diferencias religiosas y políticas. También demuestra los problemas que surgen ocasionalmente y cómo la música puede ayudar a las personas desde diferentes puntos de vista a encontrar un terreno común. Para Daniel Barenboim, fundador del conjunto, la orquesta es un símbolo de lo que podría lograrse en el Medio Oriente. Part 2   Part 3   Part 4   Part 5   Part 6   Part 7

Nace en el año 1999 de la mano del músico argentino-israelí Daniel Barenboim y del intelectual palestino Edward Said. Todo comenzó como un taller en el que jóvenes músicos procedentes de Israel y de países árabes de Oriente Próximo pudieran desarrollar su formación musical en un entorno de convivencia y enriquecimiento intercultural.


Es mucho más que un proyecto musical: es también un foro para el diálogo y la reflexión sobre el conflicto árabe-israelí. La convivencia y la colaboración entre los músicos que participan en el taller simbolizan la superación de diferencias políticas y culturales entre los países representados en la Orquesta. Si bien es cierto que, lamentablemente, la música no basta para resolver la compleja problemática árabe-israelí, desde la Fundación Barenboim-Said creemos que es una poderosa herramienta con la que romper barreras hasta ahora consideradas infranqueables. Así, este proyecto evidencia que el entendimiento entre culturas históricamente enfrentadas es posible.
"El concierto de Ramallah" in the Cultural Palace in Ramallah on 21 August 2005



...............................................................................




¿Qué efecto pueden tener las calificaciones escolares en los estudiantes? ¿Cómo influyen en las decisiones que tomamos sobre nuestro futuro? Sofia Camussi, con solo 18 años, nos cuenta cómo descubrió que es lo que realmente la apasionaba y qué pasó cuando lo hizo. Sofía vibra por la ciencia y el conocimiento. En el año 2014 participó del campamento científico “Expedición Ciencia”, donde descubrió una nueva manera de mirar el mundo. Tiene 18 años, vive en Rosario y cursa la escuela secundaria. Quiere ser investigadora cuando sea grande.