EDAT MODERNA

Cronologia: l'inici pot fixar-se en el descobriment d'Amèrica (1492), i el final pot situar-se en la Revolució francesa (1789). En aquesta convenció, l'Edat Moderna es correspon al període en què es destaquen els valors de la modernitat (el progrés, la comunicació, la raó) enfront del període anterior, l'edat Mitjana, que és generalment identificat com una edat aïllada i intel·lectualment fosca. L'esperit de l'Edat Moderna buscaria el seu referent en un passat anterior, l'edat antiga identificada com Època Clàssica.


RENAIXEMENT, BARROC I CLASICISME


RENAIXEMENT
(s.XV-XVI)


INTRODUCCIÓ
  • Moviment cultural i artístic. Època d'esplendor per a l'art.
  • El centre de la creació esta a Itàlia als s.XV i XVI (1400-1600).
  • Temps de descobriments científics i conquestes.

CONTEXTO DEL RENACIMIENTO

Música Vocal Religiosa Renacentista

Música Religiosa Catòlica: les 2 grans formes són la Missa i el Motet.
Compositors: Palestrina, Orlando di Lasso i els espanyols Tomàs Luis de Victoria i Cristobal de Morales.










Crisi de l'església catòlica
La Contrarreforma en la Música (en llatí, ninguna melodia profana, polifonia clara per a que el text siga comprensible per als fidels). Concili de Trento (1545-1563)
 
La reforma protestant de Martí Luter.
En la Música: text en alemà, crea el Coral que s'interpreta en l'ofici religiós.


Esglesia Anglicana: Anthem (semblant al motet catòlic).


Música Vocal Profana Renacentista
Adquireix importància per les idees humanistes que exalten els valors humans.
Es fan peces de gran complexitat i qualitat artística, moltes vegades acompanyades d'instruments.
  • Italia - Madrigal a 4 o 5 veus, a capella normalment. Destaca Carlo Gesualdo.
  • França - Chanson.
  • Alemanya - Lied.
  • Espanya - Romanç, l'ensalada i la nadala. Destaca Juan del Encina.


Música Instrumental en el Renaixement


1. INSTRUMENTS DE CORDA

2. INSTRUMENTS DE VENT

3. PERCUSSIÓ INDETERMINADA
Pandereta, tambors ....

Thoinot Arbeau (1519-1595) "Belle qui tiens ma vie". Pavane á 4 (Texto)
Branle danza y forma musical del siglo XVI originario de Francia en el que el movimiento principal es lateral, y se bailaba en parejas o en un grupo formando líneas o círculos. *Flauta

.......................................................................................

BARROC


Introducció

Cronologia: 1600 naixement de l'òpera - 1750 mort de J.S.Bach
Igual importancia de la Música Religiosa i Profana.
La Música Instrumental s'independitza. Naix l'Orquestra Barroca.
Compositors més rellevants: J.S. Bach, A. Vivaldi, Händel. També destaquen Purcell, Corelli, Pachelbel...
Els músics componen i interpreten per a l'aristocracia.




MÚSICA INSTRUMENTAL 
INSTRUMENTS DE L'ORQUESTRA BARROCA

CORDA
- FROTADAVIOLÍ (I i II), VIOLA, VIOLONCEL I CONTRABAIX.
- PUNTEJADA: CLAVE

VENT
- FUSTA: FLAUTA TRAVESSERA, OBOE I FAGOT
- METALL: TROMPETA NATURAL (sense pistons)

PERCUSSIÓ DETERMINADA: TIMBALS.......................................................................................




*A la Música Religiosa, un instrument molt important va ser l'ORGUE. En el barroc va tindre el seu su apogeu i època daurada, tant en intèrprets com en compositors i organeros.



 
FORMES INSTRUMENTALS BARROQUES

CONCERT SOLISTA solista acompanyat d'orquestra.

Vivaldi - Primavera (Las cuatro estaciones) 4 conciertos per a Violí i Orquestra

CONCERTO GROSSO grup de solistes acompanyat d'orquestra.

Corelli - Concerto grosso en do menor nº3    nº8


SUITE  está compuesta de danzas barrocas (Allemande, Courante, Sarabande, Air, Menuet, Giga...) comenzando a menudo con un preludio. Las danzas comparten la misma tonalidad pero se ordenan para crear contraste entre tempo (rápido-lento) y métrica (binario - ternario). La suite se conoce también como partita.

SONATA és una composició musical per a un instrument solista o conjunt instrumental de cambra (xicotet grup), normalment en diversos moviments (sin acompañamiento de orquesta).

Corelli - Sonata da chiesa op. 3 n. 2 in Re maggiore (score)


FUGA per a teclat, contrapuntística i en un sol moviment.

MÚSICA VOCAL BARROCA

*RELIGIOSA
ANTHEM (HIMNE)  és una composició musical de celebració , generalment utilitzada com a símbol per a un grup diferenciat, en particular els himnes nacionals dels països . En els contextos religiosos es una forma específica de música esgléica anglicana .



ORATORI és una composició en què intervenen solistes vocals, cor i orquestra. Sempre es basen en textos de caràcter religiós, i per tant és un dels gèneres de la música religiosa. Fou cultivat especialment durant l'època barroca, que és quan es va originar. Normalment, s'interpreten en versió de concert, sense escenificació ni vestuari.

CANTATA és una composició lírica en diverses parts, sense acció dramàtica, escrita per a una o més veus, amb acompanyament de baix continu, alternant amb recitatius i cors. No s'escenifica i és més curta i menys elaborada que l'oratori i l'òpera. Es distingeix per la seva destinació (peça de concert o d'església, mai de teatre) i pel seu caràcter líric. Un gran compositor de cantates, sobretot religioses, va ser J.S.Bach. Les gairebé 200 cantates que se'n conserven constitueixen un dels monuments més imponents i sublims de la música occidental.
Johann Sebastian Bach: Cantata BWV 147 (*) Flauta


PASSIÓ una passió en música és una composició vocal que utilitza com a text el fragment dels Evangelis que narra la Passió de JesúsTot i que les Passions més conegudes són les de Johann Sebastian Bach, i en especial la Passió segons Sant Mateu, són destacables, també, la de Haendel segons Sant Joan, o les més de 40 que va deixar Telemann.

(*) Te deum Charpentier - Flauta (A ti, Dios) Himne.



*PROFANA


ÓPERA Nace en el Barroco. Es un arte total en el que confluye la música, el canto, la poesía, las artes plásticas y, en ocasiones, la danza. En cada obra todos los componentes de la ópera combinan su expresividad y belleza. Esto hace que cada función sea un espectáculo extraordinario, monopolizando la vista, el oído, la imaginación y la sensibilidad del público, en el que todas las pasiones humanas están en juego.

El libreto es el texto de una ópera.
Origen: "Camerata fiorentina" cuyas investigaciones y estudios sobre el teatro griego clásico les condujeron a la creación del género operístico, la música estaba al servicio del libreto: “Prima le parole, dopo la musica” (“las palabras primero, la música después”).

  • La música (orquesta, solistas, coro y director) 
  • La poesía (por medio del libreto
  • Las artes escénicas, en especial la actuación, el ballet y la danza 
  • Las artes escenográficas (pintura, artes plásticas, decoración, arquitectura) 
  • La iluminación y otros efectos escénicos 
  • El maquillaje y los vestuarios
- "Dafne" se representó en privado por primera vez en 1598 en el Palacio Tornabuoni de la ciudad de Florencia (Italia). Se halla perdida. 
- Una obra posterior de Peri "Euridice", de 1600, es la primera ópera que ha sobrevivido. 
- El honor de ser la primera ópera que aún se presenta regularmente le corresponde a "L'Orfeo" de Claudio Monteverdi, compuesta para la corte de Mantua en 1607.

En la ópera se pueden distinguir las siguientes partes:

OBERTURA: es la parte inicial de una ópera. Es instrumental. Normalmente es breve y sirve como introducción al espectáculo. La música comienza con el telón cerrado, que se abre en el transcurso de la obertura para que los espectadores tengan su toma de contacto con el escenario.


RECITATIVOS: son partes cantadas por solistas en las que se desarrolla la acción. Para que esto sea posible se debe realizar con un texto casi declamado y sin adornos. Existen dos tipos de recitativo: Secco ( acompañamiento sólo de bajo continuo) o Acompagnato (con acompañamiento de orquesta).


ARIAS: Son las partes más importantes y más vistosas de la ópera. Realizadas por solistas; ahora la acción se para y el cantante expresa sus sentimientos por medio del lucimiento de su voz. Es el máximo exponente de la monodía acompañada.
Handel fue también un gran maestro de la ópera.

En una época de exageración y gusto por lo sobrenatural, estaban de moda los "castrati", hombres castrados de niños, que desarrollaban de adultos una voz femenina con cualidades incomparables a las de una mujer, debido a la mayor capacidad pulmonar del hombre. Eran aunténticos virtuosos de la voz, y unas verdaderas estrellas de la época. Hoy, afortunadamente, ya no hay "castratis". En este vídeo podemos ver un fragmento de la película "Farinelli", que cuenta la vida del famoso castrati, para el que Handel compuso numerosas arias de sus óperas.


COROS: son fragmentos en los que canta un numeroso grupo de personajes.


INTERLUDIOS: partes instrumentales que se intercalan entre todos los fragmentos anteriores. También se denominaron "ritornellos".



Además de estos apartados, en la ópera también puede haber dúos, tríos,...



En la ópera participaban muchísimos personajes: los músicos de la orquesta, los cantantes del coro, extras que no cantaban,... Entre los personajes que más sobresalían en las óperas figuran los "castrati".

TREBALL ÒPERA

TÍTOL
AUTOR MÚSICA
AUTOR LIBRETO
ARGUMENT DE L`ÒPERA (EMOCIONS, RELACIONS PERSONALS, TEMA): CONEIXER-LO I RESUMIR-LO (ACTES)
PERSONATGES (PRINCIPALS I SECUNDARIS): NOMS I BREU DESCRIPCIÓ
OPINIÓ PERSONAL: es creible l´òpera?, podria succeir hui en dia?, coneixeu alguna persona similar als personatges de l´`opera?, si els personatges de l´opera foren personatges de televisió, quins serien ?.

TRIA UN FORMAT: Cartell, Poster, Canva, vídeo publicitari (trailer), cunya publicitaria de ràdio (audio), presentació, altres...



ACTIVITAT: al visionar el vídeo apunta a la llibreta les diferents professions que apareixen (músics/altres).

PEL·LÍCULES: punxar en el cartell per a vore la película

.......................................................................................

CLASSICISME
Introducció 
Cronologia: 2a meitat del s.XVIII (1750-1800).

Centre musical més important: Viena

Va adquirir més importància la Música Instrumental i Profana , en detriment de la Música Vocal i Religiosa. 
Compositors més rellevants: Haydn, Mozart, Beethoven.
Hi ha una evolució social del músic. Tot i que encara els músics seguien component i interpretant per a l'aristocracia, a poc a poc va començar a ser més habitual tocar als teatres públics i les sales de concerts, llocs als quals també podia accedir la Burgesia. 
Així músics com Mozart i Beethoven van intentar treballar pel seu compte i no estar sotmesos al poder i als encàrrecs d'un noble.

MÚSICA INSTRUMENTAL 
INSTRUMENTS DE L'ORQUESTRA CLASSICA
*Apareix la figura del Director d'Orquestra.
Nous instruments com el Piano i el Clarinet.

FORMES INSTRUMENTALS CLASSIQUES

SONATA obra escrita per a un únic instrument (destaca la Sonata per a Piano).


O per a un solista amb acompanyament de piano (ex. violí i piano).



Reconegudes oficialment com obres de Mozart 36 sonatas per a violí. 
Beethoven composà 10 sonates per a violí (1798-1812).


Per a 3 instruments s'anomena Trio. Per a 4 instruments s'anomena Quartet.

- La Sonata té varies parts (moviments). 

El 1r moviment respon a una manera molt important d'organitzar la Música, anomenada també forma sonata, que te una estructura en 3 parts:
   - 1a part: exposició del tema A, transició i tema B (es repeteix).
   - 2a part: desenvolupament
   - 3a part: reexposició del tema A, transició i tema B

Aquesta estructura s'utilitza també al Quartet, Concert i a la Simfonia.






SIMFONIA peça per a Orquestra. 
(104 simfonies Haydn, 41 simfonies Mozart, 9 simfonies Beethoven).

CONCERT peça per a Solista acompanyat d'orquestra.


QUARTET DE CORDA per a 2 Violins, Viola, Violoncello.









MÚSICA VOCAL AL CLASSICISME

*PROFANA
Mozart: "Las bodas de Figaro(*) Flauta, "Don Giovanni", "La flauta Màgica".






*RELIGIOSA


PEL·LÍCULES: punxar en el cartell per a vore la película