CURS 2022/2023 DEPARTAMENT DE MÚSICA IES LA SÉNIA
MATERIALS
LA MÚSICA A L'EDAT MITJANA
- AUDICIÓ CANT GREGORIÀ: Occuli omnium (gradual, en mode VII) - Himne a S. Juan Bautista -Guido d’Arezzo (S. XI)
- AUDICIÓ CANT DELS TROBADORS: A chantar m’er de so – Beatriz de Dia - Pessalmen ai e cossir - Peire Raimon de Tolosa
INSTRUMENTS MUSICALS EDAT MITJANA
L’esglèsia no permet utiltzar instruments musicals durant la litúrgia.
A la música profana els joglars son els encarregats de tocar els instruments que serveixen de reforç i suport de la melodia cantada pels trobadors. Les formes instrumentals més conegudes són les peces de dansa (estampides, danses reials i saltarellos).
Cordòfons (corda)
- Corda fregada (arc): Rabec (o rabel), viola de roda (o organistrum), viola d’arc (o fídula), trompeta marina ...
Viola de Roda: instrument que presenta diverses cordes. Els sons es produeixen amb un teclat al mateix. VÍDEO
Llaüt: instrument de corda, amb la caixa de resonància amb forma de pera i el claviller molt corbat cap enrere. Es toca amb plectre o pua. VÍDEO
- Corda percudida: Salteri.
Aeròfons (vent)
- Vent fusta: flauta de bec, flauta travessera, xeremia, cromorn ...
- Vent metall: trompeta (o añafil), corneta.
- Llengüeta: orgue portàtil i fix, gaita (o sac de gemecs).
Sac de gemecs o gaita: consta d’un dipòsit d’aire en què s’acoblen diversos tubs. Quant hi bufa el músic omple d’aire l’odre i, d’aquesta forma, disposa de pressió d’aire constant, que regula amb el braç. VÍDEO

Percussió
- Altura indeterminada: Sonalls, címbals (o platerets), triangle, claus, timbal, tamborí, pandereta ...
- Altura determinada: Campanes.
VÍDEO 21 Instrumentos medievales
LA MÚSICA AL RENAIXEMENT
"Motete Sicut Cervus" Palestrina (contrapunt)
*UKELELE, CANT I LAMINES "Ay triste que vengo" Cancionero de Palacio último tercio del s.XV hasta principios del s,XVI.
ANALISI D'AUDICIÓ
- "Cucú, cucú" Juan del Encina
Música Instrumental
- Dances del Renaixement "Shakespeare in love" (la escena del baile)
- Consort: és un conjunt de cambra format per instruments de diferents talles que pertanyen a una mateixa família instrumental.
- "The Earle of Essex Galiard" John Dowland (1563-1626) - "4 temas del Renacimiento italiano s.XVI"
INSTRUMENTS DEL RENAIXEMENT (presentació)
Branle danza y forma musical del siglo XVI originario de Francia en el que el movimiento principal es lateral, y se bailaba en parejas o en un grupo formando líneas o círculos. *Flauta
- "Belle que tiens ma vie" Anónimo del S.XVI Pavana: danza cortesana lenta, por parejas.
- "Pase el agoa" cancion del Renacimiento Cancionero de Palacio.
- "Propiñan de Melyor" Pieza instrumental del Cancionero de la Colombina (final s.XV)
- "La Força de Hércules" Pavana s.XVI. Anònim.
- "Branles" acompanyament vídeo danza francesa del s.XVI
- PARTITURAS DEL RENACIMIENTO FLAUTA (youtube)
Mozart "La flauta magica" - La reina de la noche (Soprano)
Puccini "Turandot" - Nessun Dorma Luciano Pavarotti (Tenor)
PARTITURES FLAUTA BARROC
- Te deum (A tu Deu) Charpentier Partitura Orquestra
- Canon Pachelbel Partitura Orquestra
- Lascia Chio pianga - (*) Flauta - Partitura animation
Cronologia: l'inici pot fixar-se en el descobriment d'Amèrica (1492), i el final pot situar-se en la Revolució francesa (1789). En aquesta convenció, l'Edat Moderna es correspon al període en què es destaquen els valors de la modernitat (el progrés, la comunicació, la raó) enfront del període anterior, l'edat Mitjana, que és generalment identificat com una edat aïllada i intel·lectualment fosca. L'esperit de l'Edat Moderna buscaria el seu referent en un passat anterior, l'edat antiga identificada com Època Clàssica.
Crisi de l'església catòlica
Esglesia Anglicana: Anthem (semblant al motet catòlic).
Juan del Enzina (1468 - 1529) "Hoy comamos y bevamos" (Texto)
Cronologia: 1600 naixement de l'òpera - 1750 mort de J.S.Bach
Igual importancia de la Música Religiosa i Profana.
La Música Instrumental s'independitza. Naix l'Orquestra Barroca.
Compositors més rellevants: J.S. Bach, A. Vivaldi, Händel. També destaquen Purcell, Corelli, Pachelbel...
Els músics componen i interpreten per a l'aristocracia.
*A la Música Religiosa, un instrument molt important va ser l'ORGUE. En el barroc va tindre el seu su apogeu i època daurada, tant en intèrprets com en compositors i organeros.
El libreto es el texto de una ópera.
Origen: "Camerata fiorentina" cuyas investigaciones y estudios sobre el teatro griego clásico les condujeron a la creación del género operístico, la música estaba al servicio del libreto: “Prima le parole, dopo la musica” (“las palabras primero, la música después”).
Handel fue también un gran maestro de la ópera.
COROS: son fragmentos en los que canta un numeroso grupo de personajes.
TÍTOL
AUTOR MÚSICA
AUTOR LIBRETO
ARGUMENT DE L`ÒPERA (EMOCIONS, RELACIONS PERSONALS, TEMA): CONEIXER-LO I RESUMIR-LO (ACTES)
PERSONATGES (PRINCIPALS I SECUNDARIS): NOMS I BREU DESCRIPCIÓ
OPINIÓ PERSONAL: es creible l´òpera?, podria succeir hui en dia?, coneixeu alguna persona similar als personatges de l´`opera?, si els personatges de l´opera foren personatges de televisió, quins serien ?.
TRIA UN FORMAT: Cartell, Poster, Canva, vídeo publicitari (trailer), cunya publicitaria de ràdio (audio), presentació, altres...
.......................................................................................
CLASSICISME
2) Händel "For unto us a child is born" (Porque de nosotros nace un niño) Score Animation
ORATORI és una composició en què intervenen solistes vocals, cor i orquestra. Sempre es basen en textos de caràcter religiós, i per tant és un dels gèneres de la música religiosa. Fou cultivat especialment durant l'època barroca, que és quan es va originar. Normalment, s'interpreten en versió de concert, sense escenificació ni vestuari.
3) J.S. Bach - Toccata and Fugue in D minor BWV 565 Music animation machine Score animation
Chorale: Befiehl du deine Wege (J.S. Bach, Mathew Passion) Score Animation
5) Mozart - Symphony No 40 in G minor Harnoncourt Score animation
INSTRUMENTS DEL RENAIXEMENT (presentació)
1. INSTRUMENTS DE CORDA
- CORDA FREGADA (arc): Viola de braccio (braç), viola de gamba (sentat), Zanfona (viola de roda)
- CORDA POLSADA (dits): Llaüt (instrument domèstic), Vihuela (espanya, avantpassat de la guitarra espanyola), Arpa (desde l'antic Egipte ha anat transformant-se), Virginal (tecla).
2. INSTRUMENTS DE VENT
- VENT FUSTA: Flautes dolces (de tots els tamanys), flautes travesseres (de fusta i sense claus), xirimia, cromorno, bajón .
- VENT METALL: Sacabutx (trombó), trompeta natural (sense pistons).
- VENT TECLA: Orgue (aire generat per un fuelle).
3. PERCUSSIÓ INDETERMINADA
Pandereta, tambors ....
AUDICIONS RENAIXEMENT
- L'homme armé (‘El hombre armado’) Versió orquestra i cor Karl Jenkins
- "Belle que tiens ma vie" Anónimo del S.XVI Pavana: danza cortesana lenta, por parejas.
- "Pase el agoa" cancion del Renacimiento Cancionero de Palacio.
- "Propiñan de Melyor" Pieza instrumental del Cancionero de la Colombina (final s.XV)
- "La Força de Hércules" Pavana s.XVI. Anònim.
- "Branles" acompanyament vídeo danza francesa del s.XVI
- PARTITURAS DEL RENACIMIENTO FLAUTA (youtube)
AUDICIONS BARROC DOSSIER
ÒPERAMozart "La flauta magica" - La reina de la noche (Soprano)
Puccini "Turandot" - Nessun Dorma Luciano Pavarotti (Tenor)
PARTITURES FLAUTA BARROC
- Te deum (A tu Deu) Charpentier Partitura Orquestra
- Canon Pachelbel Partitura Orquestra
- Lascia Chio pianga - (*) Flauta - Partitura animation
_______________________________________________
Cronologia: l'inici pot fixar-se en el descobriment d'Amèrica (1492), i el final pot situar-se en la Revolució francesa (1789). En aquesta convenció, l'Edat Moderna es correspon al període en què es destaquen els valors de la modernitat (el progrés, la comunicació, la raó) enfront del període anterior, l'edat Mitjana, que és generalment identificat com una edat aïllada i intel·lectualment fosca. L'esperit de l'Edat Moderna buscaria el seu referent en un passat anterior, l'edat antiga identificada com Època Clàssica.
RENAIXEMENT, BARROC I CLASICISME
RENAIXEMENT
(s.XV-XVI)
INTRODUCCIÓ
- Moviment cultural i artístic. Època d'esplendor per a l'art.
- El centre de la creació esta a Itàlia als s.XV i XVI (1400-1600).
- Temps de descobriments científics i conquestes.
CONTEXTO DEL RENACIMIENTO
Música Vocal Religiosa Renacentista
Música Religiosa Catòlica: les 2 grans formes són la Missa i el Motet.
Compositors: Palestrina, Orlando di Lasso i els espanyols Tomàs Luis de Victoria i Cristobal de Morales.
Crisi de l'església catòlica
La Contrarreforma en la Música (en llatí, ninguna melodia profana, polifonia clara per a que el text siga comprensible per als fidels). Concili de Trento (1545-1563)
La reforma protestant de Martí Luter.
En la Música: text en alemà, crea el Coral que s'interpreta en l'ofici religiós.
La reforma protestant de Martí Luter.
En la Música: text en alemà, crea el Coral que s'interpreta en l'ofici religiós.
Esglesia Anglicana: Anthem (semblant al motet catòlic).
Música Vocal Profana Renacentista
Adquireix importància per les idees humanistes que exalten els valors humans.
Es fan peces de gran complexitat i qualitat artística, moltes vegades acompanyades d'instruments.
- Italia - Madrigal a 4 o 5 veus, a capella normalment. Destaca Carlo Gesualdo.
- França - Chanson.
- Alemanya - Lied.
- Espanya - Romanç, l'ensalada i la nadala. Destaca Juan del Encina.
Juan del Enzina (1468 - 1529) "Hoy comamos y bevamos" (Texto)
.......................................................................................
BARROC
Introducció
VÍDEO Johan Sebastian Bach "Grandes Compositores"
Igual importancia de la Música Religiosa i Profana. La Música Instrumental s'independitza. Naix l'Orquestra Barroca.
Compositors més rellevants: J.S. Bach, A. Vivaldi, Händel. També destaquen Purcell, Corelli, Pachelbel...
Els músics componen i interpreten per a l'aristocracia.
MÚSICA INSTRUMENTAL
INSTRUMENTS DE L'ORQUESTRA BARROCA
CORDA
- FROTADA: VIOLÍ (I i II), VIOLA, VIOLONCEL I CONTRABAIX.
- PUNTEJADA: CLAVE
VENT
- FUSTA: FLAUTA TRAVESSERA, OBOE I FAGOT
- METALL: TROMPETA NATURAL (sense pistons)
PERCUSSIÓ DETERMINADA: TIMBALS.......................................................................................


*A la Música Religiosa, un instrument molt important va ser l'ORGUE. En el barroc va tindre el seu su apogeu i època daurada, tant en intèrprets com en compositors i organeros.
FORMES INSTRUMENTALS BARROQUES
CONCERT SOLISTA solista acompanyat d'orquestra.
Vivaldi - Primavera (Las cuatro estaciones) 4 conciertos per a Violí i Orquestra
CONCERTO GROSSO grup de solistes acompanyat d'orquestra.
Corelli - Concerto grosso en do menor nº3 nº8
SUITE está compuesta de danzas barrocas (Allemande, Courante, Sarabande, Air, Menuet, Giga...) comenzando a menudo con un preludio. Las danzas comparten la misma tonalidad pero se ordenan para crear contraste entre tempo (rápido-lento) y métrica (binario - ternario). La suite se conoce también como partita.
SONATA és una composició musical per a un instrument solista o conjunt instrumental de cambra (xicotet grup), normalment en diversos moviments (sin acompañamiento de orquesta).
Corelli - Sonata da chiesa op. 3 n. 2 in Re maggiore (score)
FUGA per a teclat, contrapuntística i en un sol moviment.
MÚSICA VOCAL BARROCA
*RELIGIOSA
ANTHEM (HIMNE) és una composició musical de celebració , generalment utilitzada com a símbol per a un grup diferenciat, en particular els himnes nacionals dels països . En els contextos religiosos es una forma específica de música esgléica anglicana .
ORATORI és una composició en què intervenen solistes vocals, cor i orquestra. Sempre es basen en textos de caràcter religiós, i per tant és un dels gèneres de la música religiosa. Fou cultivat especialment durant l'època barroca, que és quan es va originar. Normalment, s'interpreten en versió de concert, sense escenificació ni vestuari.
CANTATA és una composició lírica en diverses parts, sense acció dramàtica, escrita per a una o més veus, amb acompanyament de baix continu, alternant amb recitatius i cors. No s'escenifica i és més curta i menys elaborada que l'oratori i l'òpera. Es distingeix per la seva destinació (peça de concert o d'església, mai de teatre) i pel seu caràcter líric. Un gran compositor de cantates, sobretot religioses, va ser J.S.Bach. Les gairebé 200 cantates que se'n conserven constitueixen un dels monuments més imponents i sublims de la música occidental.
Johann Sebastian Bach: Cantata BWV 147 (*) Flauta
PASSIÓ una passió en música és una composició vocal que utilitza com a text el fragment dels Evangelis que narra la Passió de Jesús. Tot i que les Passions més conegudes són les de Johann Sebastian Bach, i en especial la Passió segons Sant Mateu, són destacables, també, la de Haendel segons Sant Joan, o les més de 40 que va deixar Telemann.
(*) Te deum Charpentier - Flauta (A ti, Dios) Himne.
*PROFANA
ÓPERA Nace en el Barroco. Es un arte total en el que confluye la música, el canto, la poesía, las artes plásticas y, en ocasiones, la danza. En cada obra todos los componentes de la ópera combinan su expresividad y belleza. Esto hace que cada función sea un espectáculo extraordinario, monopolizando la vista, el oído, la imaginación y la sensibilidad del público, en el que todas las pasiones humanas están en juego.
El libreto es el texto de una ópera.
Origen: "Camerata fiorentina" cuyas investigaciones y estudios sobre el teatro griego clásico les condujeron a la creación del género operístico, la música estaba al servicio del libreto: “Prima le parole, dopo la musica” (“las palabras primero, la música después”).
- La música (orquesta, solistas, coro y director)
- La poesía (por medio del libreto)
- Las artes escénicas, en especial la actuación, el ballet y la danza
- Las artes escenográficas (pintura, artes plásticas, decoración, arquitectura)
- La iluminación y otros efectos escénicos
- El maquillaje y los vestuarios
- Una obra posterior de Peri "Euridice", de 1600, es la primera ópera que ha sobrevivido.
- El honor de ser la primera ópera que aún se presenta regularmente le corresponde a "L'Orfeo" de Claudio Monteverdi, compuesta para la corte de Mantua en 1607.
En la ópera se pueden distinguir las siguientes partes:
OBERTURA: es la parte inicial de una ópera. Es instrumental. Normalmente es breve y sirve como introducción al espectáculo. La música comienza con el telón cerrado, que se abre en el transcurso de la obertura para que los espectadores tengan su toma de contacto con el escenario.
RECITATIVOS: son partes cantadas por solistas en las que se desarrolla la acción. Para que esto sea posible se debe realizar con un texto casi declamado y sin adornos. Existen dos tipos de recitativo: Secco ( acompañamiento sólo de bajo continuo) o Acompagnato (con acompañamiento de orquesta).
ARIAS: Son las partes más importantes y más vistosas de la ópera. Realizadas por solistas; ahora la acción se para y el cantante expresa sus sentimientos por medio del lucimiento de su voz. Es el máximo exponente de la monodía acompañada.
En una época de exageración y gusto por lo sobrenatural, estaban de moda los "castrati", hombres castrados de niños, que desarrollaban de adultos una voz femenina con cualidades incomparables a las de una mujer, debido a la mayor capacidad pulmonar del hombre. Eran aunténticos virtuosos de la voz, y unas verdaderas estrellas de la época. Hoy, afortunadamente, ya no hay "castratis". En este vídeo podemos ver un fragmento de la película "Farinelli", que cuenta la vida del famoso castrati, para el que Handel compuso numerosas arias de sus óperas.
INTERLUDIOS: partes instrumentales que se intercalan entre todos los fragmentos anteriores. También se denominaron "ritornellos".
Además de estos apartados, en la ópera también puede haber dúos, tríos,...
En la ópera participaban muchísimos personajes: los músicos de la orquesta, los cantantes del coro, extras que no cantaban,... Entre los personajes que más sobresalían en las óperas figuran los "castrati".
TREBALL ÒPERA
TÍTOL
AUTOR MÚSICA
AUTOR LIBRETO
ARGUMENT DE L`ÒPERA (EMOCIONS, RELACIONS PERSONALS, TEMA): CONEIXER-LO I RESUMIR-LO (ACTES)
PERSONATGES (PRINCIPALS I SECUNDARIS): NOMS I BREU DESCRIPCIÓ
OPINIÓ PERSONAL: es creible l´òpera?, podria succeir hui en dia?, coneixeu alguna persona similar als personatges de l´`opera?, si els personatges de l´opera foren personatges de televisió, quins serien ?.
TRIA UN FORMAT: Cartell, Poster, Canva, vídeo publicitari (trailer), cunya publicitaria de ràdio (audio), presentació, altres...
ACTIVITAT: al visionar el vídeo apunta a la llibreta les diferents professions que apareixen (músics/altres).

PUNXA ACI
PUNXA ACI
PEL·LÍCULES: punxar en el cartell per a vore la película
.......................................................................................
CLASSICISME
Introducció
Cronologia: 2a meitat del s.XVIII (1750-1800).
Centre musical més important: Viena
Va adquirir més importància la Música Instrumental i Profana , en detriment de la Música Vocal i Religiosa.
Hi ha una evolució social del músic. Tot i que encara els músics seguien component i interpretant per a l'aristocracia, a poc a poc va començar a ser més habitual tocar als teatres públics i les sales de concerts, llocs als quals també podia accedir la Burgesia.
Així músics com Mozart i Beethoven van intentar treballar pel seu compte i no estar sotmesos al poder i als encàrrecs d'un noble.
MÚSICA INSTRUMENTAL
INSTRUMENTS DE L'ORQUESTRA CLASSICA
*Apareix la figura del Director d'Orquestra.
Nous instruments com el Piano i el Clarinet.
Nous instruments com el Piano i el Clarinet.
FORMES INSTRUMENTALS CLASSIQUES
O per a un solista amb acompanyament de piano (ex. violí i piano).
Reconegudes oficialment com obres de Mozart 36 sonatas per a violí.
Beethoven composà 10 sonates per a violí (1798-1812).
Per a 3 instruments s'anomena Trio. Per a 4 instruments s'anomena Quartet.
- La Sonata té varies parts (moviments).
El 1r moviment respon a una manera molt important d'organitzar la Música, anomenada també forma sonata, que te una estructura en 3 parts:
- 1a part: exposició del tema A, transició i tema B (es repeteix).
- 2a part: desenvolupament
- 3a part: reexposició del tema A, transició i tema B
Aquesta estructura s'utilitza també al Quartet, Concert i a la Simfonia.
La Forma Sonata: Sinfonía nº 29 de Mozart (Análisis)
QUARTET DE CORDA per a 2 Violins, Viola, Violoncello.
MÚSICA VOCAL AL CLASSICISME
*PROFANA
Vicent Martín i Soler: "Una cosa rara" "Historia de un olvido" (documental)
*RELIGIOSA
PEL·LÍCULES: punxar en el cartell per a vore la película
BARROC
1) Vivaldi. Oboe Concerto la menor RV461 Score Animation (Partitura animada)
EL CONCERT: forma composta per a un o més instruments solistes i una orquestra que l'acompanya.
2) Händel "For unto us a child is born" (Porque de nosotros nace un niño) Score Animation
ORATORI és una composició en què intervenen solistes vocals, cor i orquestra. Sempre es basen en textos de caràcter religiós, i per tant és un dels gèneres de la música religiosa. Fou cultivat especialment durant l'època barroca, que és quan es va originar. Normalment, s'interpreten en versió de concert, sense escenificació ni vestuari.
3) J.S. Bach - Toccata and Fugue in D minor BWV 565 Music animation machine Score animation
Chorale: Befiehl du deine Wege (J.S. Bach, Mathew Passion) Score Animation
CLASSICISME
4) Mozart - Turkish March Piano Sonata No.11 in A major, K. 331 - III. Rondò alla Turca
LA SONATA: consta de 3 moviments: ràpid-lent-ràpid.
Obra escrita per a un únic instrument (destaca la Sonata per a Piano).
O per a un solista amb acompanyament de piano (ex. violí i piano).
Per a 3 instruments s'anomena Trio. Per a 4 instruments s'anomena Quartet.
Animated graphical score
Beethoven: Symphony No.7: 2nd Movement SCORE graphical score
LA SIMFONIA: forma composta per a l'orquestra.
Consta de 4 moviments: ràpid-lent-ràpid-ràpid.
Consta de 4 moviments: ràpid-lent-ràpid-ràpid.
Es un arte total en el que confluyen:
- La música y el canto (orquesta, solistas, coro y director)
- La poesía (por medio del libreto, que es el texto de una ópera)
- Las artes escénicas, en especial la actuación, el ballet y la danza
- Las artes escenográficas (pintura, artes plásticas, decoración, arquitectura)
- La iluminación y otros efectos escénicos
- El maquillaje y los vestuarios
Esto hace que cada función sea un espectáculo extraordinario, monopolizando la vista, el oído, la imaginación y la sensibilidad del público, en el que todas las pasiones humanas están en juego
(la pasión fundamental es el amor. Otras son el odio, el deseo, el temor, la alegría, la tristeza y la cólera).
CLASSICISME/ROMANTICISME
7) Beethoven - Symphony No. 5 SCORE graphical scoreBeethoven: Symphony No.7: 2nd Movement SCORE graphical score
ROMANTICISME
8) Franz Schubert Die schöne Müllerin (La bella molinera) es un ciclo de 20 lieder compuesto por sobre poemas de Wilhelm Müller.